Olympus OM-3

Jag har ”alltid” prenumererat på National Geographic. Och på mitten av åttiotalet brukade Olympus ha en helsidesannons på sista sidan av tidningen. Kamerorna som avbildades på annonserna var OM-3 och OM-4. Redan då bestämde jag mig för att någon gång skaffa just en sådan kamera. Tyvärr visade sig det att just de här modellerna var Olympus flaggskepp och de hade en alldeles för hög prislapp för mig.

Men, fotograferingsintresset höll i sig och det visade sig inte bättre än att jag började arbeta som reklamfotograf 1989. Fem år senare hade jag min egen studio och under de följande tio åren jobbade jag på med reklamfoto. Under den här tiden var det bara Sinar och Hasselblad som gällde. Allt som var småbild (35 mm) var ju för amatörer. Men nu när jag lämnat de vilda åren i reklambranschen bakom mig så har jag fotograferat med min DSLR (Olympus Four-Thirds). Och från tid till annan så har minnena från åttiotalets glammiga annonser för OM-3 och OM-4 kommit tillbaka.

Kanske är det dags att fotografera lite mindre med digitalaren och istället ta lite bilder med film istället? Men då får det ju gärna vara med någon lite mer speciell kamera. Jag har sedan länge en Konica Hexar som ger bilder med en helt underbar kvalitet och skärpa. Men jag ville ju ha en systemkamera! En före detta arbetskamrat hade en OM-4:a som jag fick tillfälle att prova. Men, jag suktade ju efter en helt mekanisk och manuell kamera utan en massa elektronik som kan krångla. Man inbillar ju sig att det är nödvändigt med en kamera som kan klara av en expedition till Antarktis utan att den lägger av (har dock aldrig varit på någon expedition till Antarktis). Så jag började leta efter den lite mer ovanliga Olympus modellen OM-3. Det visade sig att det inte var så lätt. Tydligen så tillverkades inte så många av den här modellen. Men för ett par dagar sedan så fick jag kontakt med en svensk säljare som hade en OM-3:a i toppskick. Det blev affär direkt!

Några citat klippt från nätet om Olympus OM-3:an…

”The Olympus OM-3 is a manual camera without automatic exposure modes, and an entirely mechanical shutter.” Wikipedia

The Olympus OM3. One of the most advanced mechanical shutter cameras ever made. It is also one of the rarest OM series cameras around as it was only produced for 3 years (1983-1986).” Arran Salerno

”The Olympus OM-3 camera (and the sister camera OM-3TI) is the 2nd rarest production Olympus OM camera after the original Olympus M-1 (black versions) SLR cameras.” cine azul studios/flickr

Än så länge har jag bara varit ute i vinterkylan med OM-3:an en gång. Det blev en hel del bilder på varghunden när han springer i snön. Kameran är mycket gedigen och välbyggd. Dessutom är den liten och nätt. Ljusmätningen är mycket avancerad med möjlighet till spotmätning i åtta olika punkter som kameran sedan använder för att beräkna ”rätt” exponering. Det går även att spotmäta högdager- respektive lågdagerpunkt.

Här är några bilder på min OM-3:a (fotograferade med min Olympus E-300 DSLR).

OLYMPUS OM-3

OLYMPUS OM-3

OLYMPUS OM-3

OLYMPUS OM-3

OLYMPUS OM-3

OLYMPUS OM-3

Kommentera

